تفاوت لیفتراک و ریچتراک

تفاوت لیفتراک و ریچتراک در چیست؟

در عصر حاضر برای سهولت جا به جایی و بلند کردن اجسام سنگین انواع ماشین های مختلفی تولید می‌شوند که هدف از ساخت آنها راحتی کار، ایمنی و کارایی بالا می‌باشد. از جمله ماشین‌های مدرن می‌توان به ریچتراک و لیفتراک اشاره کرد. تفاوت لیفتراک و لیچتراک از نظر عملکرد آنها می‌باشد. درست است که هر دو برای جا به جایی و بلند کردن مواد در انبارها بهترین گزینه هستند، ولی لیفتراک‌ها برای جا به جایی اجسام سنگین‌تر در ارتفاع های پایین مناسب می‌باشند. ریچتراک‌ها از نظر ارتفاع بلندتر هستند و برای جابه‌جایی اجسام سبک‌تر ساخته شده اند. ویژگی‌های متمایزی بین این دو وجود دارد که با شناخت آنها می توانید به تفاوت لیفتراک و ریچتراک پی ببرید.

تفاوت لیفتراک و ریجتراک
تفاوت لیفتراک و ریجتراک

انواع لیفتراک

چنانچه گفتیم تفاوت لیفتراک و لیچتراک از نظر کارایی و عملکرد آنها می‌‌باشد. آنها از نظر مدل و شکل نیز با یکدیگر فرق دارند. لیفتراک‌ها از قطعات فلزی موازی به جلو تشکیل شده اند که به صورت عمودی قابل تنظیم هستند. کاربردی ترین مدلی که از این ماشین در بازار وجود دارد، از نوع لیفتراک تعادلی می‌باشد. این مدل قابلیت تحمل ۲۳۰۰ کیلوگرم وزن را دارد. ویژگی‌های دیگر آن طراحی فشرده، قد کوتاه و وزنه‌هایی است که در قسمت عقب کابین طراحی شده اند تا تعادل هنگام حمل بار را افزایش دهند. لیفتراک‌ها را با توجه به دو روش می‌توان طبقه بندی کرد که عبارت هستند از:

  • بر اساس تخصص و انجام وظایف خاص
  • بر اساس ظرفیت حمل بار

تفاوت لیفتراک و ریچتراک بر اساس تخصصی که ساخته شده اند، شامل طیف گسترده ای هستند. لیفتراک‌ها از نظر تخصص در مشاغل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • جک پالت: توانایی کمتر در حمل بار سنگین دارند؛ اما در مسیرهای باریک کارایی بهتری دارند.
  • واکی استکر: این مدل بدون حضور کابین و از طریق یک اپراتور هدایت می‌شود.
  • لودر جانبی: این مدل از لیفتراک ها در انبارهای فولاد بیشتر بکار می‌روند.
  • لیفتراک انبار: این مدل پرکاربردین نوع از لیفتراک ها می باشد و مهم ترین وظیفه آن تخلیه بار در انبار است.

متد دیگری که با آن لیفتراک‌ها را طبقه بندی می‌کنند و می توان از آن برای بیان تفاوت لیفتراک و ریچتراک استفاده کرد، دسته بندی بر مبنای ظرفیت بار است. از این نظر لیفتراک ها در ۷ کلاس دسته بندی می‌شوند.

لیفتراک

آشنایی با ریچتراک و تفاوت آن با لیفتراک

تفاوت لیفتراک و ریچتراک این است که ریچتراک نوعی از ماشین های لیفتراک می‌باشد و نسبت به مدل‌های دیگر، ظرفیت بار بیشتری دارد. هم‌چنین به جای به کار بردن یک وزنه اضافی در عقب کابین از پایه‌های تثبیت کننده تعادل استفاده می‌شود. سرعت و قدرت حرکت ریچتراک‌ها در راهروهای باریک بیشتر بوده، بار بیشتری را حمل می کنند. انواع ریچتراک ها را می‌توان به شکل ذیل طبقه بندی کرد:

  • ریچتراک‌های پانتوگراف (Pantograph Reach Trucks): بسیار منعطف می‌باشند و می توان بار بیشتری با آنها حمل کرد.
  • ریچتراک‌های دکل متحرک (Moving Mast Reach Trucks): قابلیت مانور در راهروهای باریک را دارند و به علت خودکار بودن، فشار کمتری بر روی کارگران است.

تفاوت لیفتراک با ریچتراک؛ لیفتراک بهتر است یا ریچتراک

افرادی که قصد خرید انواع ماشین‌های حمل بار مانند لیفتراک یا ریچتراک را دارند، با این سوالات مواجه می‌شوند که تفاوت لیفتراک با ریچتراک چیست یا لیفتراک بهتر است یا ریچتراک؟ به طور کلی برای پاسخ به این سوالات باید ۴ ویژگی را مطرح نمود که تفاوت این دو را به خوبی نشان می‌دهد. این ۴ فاکتور مهم عبارت هستند از:

  • دید: از نظر دید، لیفتراک ها به دلیل طراحی رو به جلو، نسبت به ریچتراک‌ها دید بهتری دارند.
  • ظرفیت حمل بار: از نظر حمل بار و ظرفیت، لیفتراک‌ها توانایی جا به جایی محموله های سنگین تری را دارند. لیفتراک‌ها برای بلند کردن اجسام سنگین در صنایع گزینه مناسبی هستند.
  • چرخش و قدرت مانور ماشین ها: چرخش و قدرت مانور لیفتراک بیشتر است یا ریچتراک، باید بگوییم که ماشین های ریچ، ۳۵ درصد شعاع گردشی کمتری دارند و همین ویژگی سبب شده تا در فضاهای باریک به خوبی حرکت کنند.
  • منبع انرژی: ریچتراک‌های دستی با باتری های ۳۶ ولتی کار می‌کنند. این درحالی است که لیفتراک‌ها از منابع انرژی مختلفی مثل برق، گازوئیل و بنزین استفاده می‌کنند.

تفاوت لیفتراک و ریچتراک در یک جمع بندی

اولین تفاوت لیفتراک و ریچتراک در این است که ماشین‌های ریچ برای فضاهای داخلی و راهروهای باریک گزینه مناسبی هستند. این در حالی می‌باشد که لیفتراک‌ها برای مشاغل بیرونی و داخلی کارایی دارند. به خاطر بالا بودن ظرفیت بار بیشتر، لیفتراک‌ها برای حمل محموله های بیشتر و سنگین تر در بنادر و انبارهای بزرگ، عملکرد بهتری دارند. از نظر منابع انرژی، ماشین های ریچتراک، به خاطر استفاده از نیروی برق، آلایندگی کمتری ایجاد می‌کنند.

ریچتراک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش و استعلام قیمت
×

سلام! برای ارائه انواع لیفتراک، جک پالت، استاکر و قطعات یدکی در خدمتتون هستیم.

 

× مشاوره رایگان و درخواست پیش‌فاکتور