آج زدن لاستیک لیفتراک و ترمیم

لاستیک توپر لیفتراک و بادی

یکی از دغدغه‌های دارندگان ماشین لیفتراک، آج زدن لاستیک لیفتراک است. این دغدغه زمانی بیشتر می‌شود که در انتخاب لاستیک توپر و بادی نیز سردرگم شوند. معمولا تایرهای توپر لیفتراک از مواد لاستیکی جامد ساخته شده اند که در سطوح صاف کارایی بیشتری دارند. این در حالی است که لاستیک بادی لیفتراک پر از هوا می‌باشد و در سطوح ناصاف کارایی بیشتری دارند. لاستیک‌های توپر و بادی از نظر کاربرد، فضای مورد استفاده، طول عمر، ظرفیت بار و دوام با یکدیگر فرق می‌کنند.

فواید آج زدن لاستیک

 آج زدن لاستیک لیفتراک فرایندی است که از آن برای افزایش طول عمر لاستیک استفاده می‌شود. در واقع آج زدن همان روکش کردن تایر است که طبق آن، قسمتی از گوشت لاستیک برداشته می‌شود تا قابلیت چسبندگی لاستیک افزایش یابد. به زعم بسیاری از افراد، روش آج زدن در کاهش ایمنی، افزایش خطراتی مانند پارگی تایر و تصادف تاثیر بالایی دارد؛ اما آج زدن صحیح در شرایط استاندارد، هیچ تاثیر منفی بر عملکرد لاستیک ندارد. از جمله فواید آج زدن می توان به افزایش ایمنی لاستیک، کاهش هزینه‌های خرید تایر، حفظ محیط زیست و کاهش سوخت اشاره نمود.

لاستیک لیفتراک

زمان مناسب برای ترمیم لاستیک

زمان مناسب برای ترمیم و آج زدن لاستیک لیفتراک به عوامل مختلفی بستگی دارد. البته باید به اطلاع رساند که هر خرابی و آسیبی را نمی‌توان ترمیم کرد. زمان تعویض یا ترمیم لاستیک هر ماشین به نوع رانندگی، جاده‌ها، دست اندازها، میزان مسافت‌های طی شده، نوع لاستیک، آب و هوا، عمق شیار آج تایرها و زمان انقضای لاستیک ها ارتباط دارد. هر چند بر روی لاستیک‌ها عمر مفید آنها حک شده است؛ اما سعی کنید تایرهای خود را هر شش سال یکبار تعویض کنید. البته این احتمال وجود دارد که هیچ علامتی مبنی بر کم عمقی آج تایر، باد کم و سایش احساس نکنید؛ ولی به طور کلی بعد از شش سال حتما باید لاستیک‌ها را تعویض کنید.

تعمیر بهتر است یا تعویض؟

وقتی صحبت از آج زدن لاستیک لیفتراک می‌شود، یکی از دغدغه‌های مشتریان درباره این موضوع است که آیا تعمیر تایر بهتر می‌باشد یا تعویض آن. اینکه تعمیر مناسب‌تر است یا تعویض، نیاز به یک نظریه کارشناسانه دارد. شما زمانی می‌توانید یکی از این دو روش را انتخاب کنید که یک تکنسین، وضعیت لاستیک را بررسی نموده، تعیین کند کدام گزینه مناسب می‌باشد. در واقع میزان آسیب دیدگی تعمیر یا تعویض لاستیک را معین می‌کند. اگر آسیب دیدگی زیاد باشد، به طوری که نمی‌توان آن را تعمیر کرد، باید تایر را تعویض نمایید. در صورتی که آسیب دیدگی درصد پایینی داشته باشد، تعمیر مناسب است. خب شاید بسیاری از خوانندگان از نوع آسیب دیدگی‌های لاستیک شناختی نداشته باشند و این امر آنها را در انتخاب تعمیر یا تعویض سردرگم کند. در ذیل به برخی از آسیب دیدگی های تایر اشاره شده است:

  • ترکیدن لاستیک: اگر ترکیدگی در آج لاستیک باشد، تعمیر کافی بوده؛ اما اگر روی دیواره تایر حفره ایجاد شود، نیاز به تعویض دارد.
  • سوراخ شدن آج لاستیک: اگر سوراخ در قسمت بیرونی شیارهای تایر و قسمت آج آن ایجاد شود، امکان تعمیر وجود دارد.
  • سوراخ شدن دیواره کناری: در این حالت حتما باید لاستیک تعویض شود.
  • پارگی لاستیک: در شرایطی که پارگی لاستیک اتفاق می‌افتد، باید تعویض شود، زیرا سیم‌های فولادی داخل لاستیک در هنگام پارگی، قطع می‌شوند.

به طور کلی تعمیر لاستیک آسیب دیده توسط کارشناسان توصیه نمی‌شود، چون لاستیک تعمیر شده بر سرعت و فرمان پذیری خودرو تاثیر خوبی ندارد. بهترین راهکار، تعویض کردن لاستیک است.

آج زدن لاستیک لیفتراک
آج زدن لاستیک لیفتراک

 مشخصات یک لاستیک مناسب

درست است که آج زدن لاستیک لیفتراک در کاهش هزینه‌های نگهداری تاثیر دارد؛ اما از آنجا که لاستیک لیفتراک یکی از اقلام پرمصرف و با استهلاک لوازم یدکی ماشین محسوب می‌شود، بهترین کار این می‌باشد که لاستیک‌های با کیفیت تهیه نمایید. معمولا یک لاستیک مناسب دارای ویژگی‌هایی است که شما هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. ویژگی‌های یک لاستیک خوب عبارت هستند از:

  • داشتن طرح مناسب برای آج های تایرها
  • داشتن عمر مفید طولانی لاستیک‌ها
  • داشتن تاریخ مصرف و انقضای طولانی مدت
  • متناسب بودن وزن بار ماشین با شاخص وزن لاستیک‌ها
  • متناسب بودن سرعت ماشین با توجه به شاخص سرعت لاستیک‌ها
  • متناسب بودن سایز لاستیک ها با اندازه ماشین
  • بالا بودن مقاومت حرارتی لاستیک‌ها
  • داشتن چسبندگی بالای لاستیک‌ها

چه لاستیک‌هایی مناسب آج زدن هستند؟

در خصوص آج زدن لاستیک لیفتراک، یکی از سوالات رایج، درباره لاستیک‌هایی است که می‌توان برای تعمیر آن‌ها از روش آج زدن استفاده کرد. معمولا خودروهایی که آسیب‌هایی چون خارج شدن بدنه از لاستیک، آسیب دیدگی دیواره جانبی، آج بریده و بریدگی روی لاستیک دارند، مناسب آج زدن نیستند. به غیر از موارد ذکر شده، آج زدن لاستیک لیفتراک گزینه مناسبی است. لاستیک توپر و بادی لیفتراک در صورتی که دارای آسیب‌های چندانی نباشند، مناسب آج زدن هستند.

ترمیم لاستیک لیفتراک
ترمیم لاستیک لیفتراک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش و استعلام قیمت
×

سلام! برای ارائه انواع لیفتراک، جک پالت، استاکر و قطعات یدکی در خدمتتون هستیم.

 

× مشاوره رایگان و درخواست پیش‌فاکتور