دلایل اصلی خرابی لیفتراک

دلایل اصلی خرابی لیفتراک

لیفتراک همانند سایر ماشین آلات صنعتی نیاز به نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای و بازدید‌های روزانه دارد. چون ممکن است دچار خرابی و مشکلاتی در قسمت‌های مختلف شود و در نتیجه خرابی‌های کوچک منجر به مشکلات بزرگتر و به طبع هزینه‌های بیشتر گردد. بنابراین چک لیست‌های روزانه بسیار اهمیت دارند و در صورت رویت خرابی‌های مختصر با برطرف کردن سریع این موارد می‌توان از هزینه‌های بیشتر جلوگیری نمود.

مهم‌ترین علل خرابی لیفتراک

۱- بازرسی روزانه

اولین و مهم‌ترین عامل که ممکن است نقش به‌سزایی در خرابی و مشکلات لیفتراک داشته باشد عدم بازرسی روزانه لیفتراک می‌باشد. اپراتور لیفتراک وظیفه دارد قبل از هر شیفت کاری نسبت به چک کردن ظاهری لیفتراک اهمیت قائل شود و در صورت وجود مورد خاصی سهل انگاری ننموده و مراتب را جهت پیگیری و برطرف کردن موارد به واحد تعمیرات و نگهداری ارجاع نماید.

۲- بازرسی هفتگی و ماهانه

علاوه بر بازدید روزانه لیفتراک که توسط اپراتور و به صورت ظاهری چک می‌شود واحد نگهداری لیفتراک هر شرکت موظف است با توجه به ساعت کارکرد لیفتراک در هر شیفت بازدید‌های هفتگی یا ماهانه از دستگاه انجام دهد و نسبت به تعویض قطعات مصرفی سر موقع و چک کردن سطوح آب و روغن قسمت‌های مختلف دستگاه حساسیت به خرج دهد و نسبت به مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم که ممکن است باعث خرابی لیفتراک شود اهمیت قائل شوند.

۳- نوسانات دما

هر لیفتراک ممکن است در مناطق جغرافیایی مختلف و با دمای هوای متفاوت یا شرایط نظیر هوای شرجی مشغول به کار باشد و نوسانات دما ممکن است باعث خرابی هایی از قبیل کم شدن آب رادیاتور در هوای گرم و در نتیجه جوش آمدن آب رادیاتور و به مرور آسیب رسیدن به موتور لیفتراک گردد و یا نداشتن ضد یخ در محیط سرد باعث یخ زدگی آب و ایجاد خسارت و مشکل برای رادیاتور شود.

۴- خرابی مکانیکی

اگر سیستم گیربکس لیفتراک دچار مشکل شود لیفتراک از حرکت باز می‌ماند. بنابراین برای جلوگیری از این موضوع بهتر است روغن گیربکس لیفتراک به موقع تعویض گردد و در صورت مشاهده موارد جزئی سریعا نسبت به رفع مشکل اقدام گردد تا گیربکس به صورت کامل از کار نیفتاده و هزینه های بالاتری را در بر نگیرد.

۵- خرابی موتور لیفتراک

موتور لیفتراک قلب تپنده دستگاه می‌باشد و اگر مشکلی برای آن پیش بیاید لیفتراک به کلی از کار می‌افتد، بنابراین در صورت مشاهده خرابی‌های کوچک موتور لیفتراک باید سریع تر نسبت به رفع آن‌ها اهتمام ورزیده و مشکل بر طرف گردد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای موتور ایجاد شود سوختن واشر سر سیلندر و به اصطلاح قاطی شدن آب و روغن موتور می باشد. چک کردن این مورد که آیا موتور لیفتراک شما بخار دارد، به این صورت است که زمانی که لیفتراک روشن است و موتور داغ می باشد درب موتور را باز نمایید اگر موتور سالم باشد نباید از آن هیچ بخاری خارج شود.

۶- خرابی سیم هیدرولیک

هیدرولیک لیفتراک از قسمت‌های مختلفی نظیر پمپ هیدرولیک، شیرها، شلنگ های هیدرولیک تشکیل شده است که هر کدام ممکن است دچار خرابی گردد که در این میان خرابی پمپ هیدرولیک جزء خرابی‌های پرهزینه می‌باشد. سالم بودن پمپ هیدرولیک لیفتراک را می‌توان با تست فرمان لیفتراک و یا جک بالابر لیفتراک سنجید.

۷- خرابی اکسل لیفتراک

از دیگر قسمت‌های لیفتراک که به مرور زمان و استفاده نادرست در سطح‌های غیر همراه ممکن است دچار ایراد شود اکسل لیفتراک و جک‌های فرمان می‌باشد. یکی از مواردی که نشان دهنده خرابی اکسل است روغن ریزی آن و یا سفت شدن فرمان لیفتراک می‌باشد.

۸- خرابی باطری و قطعات برقی لیفتراک

باطری لیفتراک و قطعات برقی لیفتراک نیز ممکن است به مرور زمان دچار مشکل شوند، باطری لیفتراک‌ها طول عمر دارند و با توجه به میزان کارکرد لیفتراک عمر آن‌ها به پایان رسیده و باید تعویض گردند.

در لیفترک‌های برقی پر هزینه ترین قطعات باطری لیفتراک می‌باشد که به طور متوسط هر ۵ سال یکبار باید تعویض گردد و بیشترین هزینه را در بر دارد.

در لیفتراک های دیزل و دوگانه اگر در صورتی که باطری لیفتراک که تقریبا عمر آن به پایان رسیده تعویض نگردد ممکن است به استارت لیفتراک آسیب وارد نماید.

۹- لاستیک لیفتراک

لاستیک لیفتراک یکی از قطعات لیفتراک است که در صورت خرابی باید سریعا با لاستیک نو تعویض گردد. اگر لاستیک لیفتراک شما از نوع بادی باشد و سطح آن صاف گردد باعث می‌شود مدام لاستیک دچار پنچری شده و با توجه به وزن بالای لیفتراک رینگ‌های آن نیز آسیب ببیند.

اگر از لاستیک توپر بر روی لیفتراک خود استفاده می‌کنید قطعا نسبت به لاستیک بادی عمر بیشتری دارند ولی اگر در صورتی که آج سطح آن از بین رود و قطر آن کاهش یابد ممکن است باعث ایجاد مشکل برای اکسل لیفتراک شود.

۱۰- چک لیست عیب یابی لیفتراک

با توجه به مواردی که اشاره گردید بهتر است مکانیک‌های لیفتراک و واحدهای نگهداری لیفتراک در کارخانجات نسبت به تهیه چک لیست که در آن عیوب کوچک مشخص می‌گردد، اقدام نمایید تا با برطرف کردن آن‌ها از ایجاد مشکلات بزرگتر و هزینه‌های بالاتر جلوگیری نمایند.

۱۱- نکاتی برای جلوگیری از خرابی لیفتراک

جهت جلوگیری از خرابی‌های احتمالی که برای لیفتراک به وجود می‌آیند علاوه بر نکاتی که اشاره شد تعویض به موقع قطعات مصرفی از جمله فیلتر آلات و روغن‌های هیدرولیک و موتور دستگاه با توجه به ساعت کارکرد آن‌ها می‌باشد. هم‌چنین وجود یک واحد نگهداری و سرویس لیفتراک در هر کارخانه‌ای می‌تواند بسیاری از مشکلات را در زمان لازم برطرف نماید.

۱۲- واحد خدمات پس از فروش اپال ماشین

شرکت اپال ماشین علاوه بر خدمات پس از فروش بابت لیفتراک اپال ماشین، آماده همکاری و عقد قرارداد‌های سرویس دوره ای و نگهداری لیفتراک با شرکت ها و صنایع مختلف می‌باشد.

مزایای خدمات پس از فروش اپال ماشین عبارتند از:

  • ارائه قطعات اصلی و با کیفیت
  • تهیه گزارش از خدمات انجام شده
  • گارانتی بابت خدمات ارائه شده
  • ارائه فاکتورهای رسمی فروش

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره خدمات پس از فروش شرکت اپال ماشین می توانید با مشاوران اپال ماشین در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش و استعلام قیمت
×

سلام! برای ارائه انواع لیفتراک، جک پالت، استاکر و قطعات یدکی در خدمتتون هستیم.

 

× مشاوره رایگان و درخواست پیش‌فاکتور